Fler tankar kring det åtgärdande hörnet

Jag har under veckan tagit mig igenom en ny bok som heter Underlätta dokumentationen vid särskilt stöd. Åtgärderna i dennna bok var ganska lika extra anpassningar, men där fanns det en bit om vad rektorn ska besluta om och jag visste om anpassad studiegång och särskild grupp, men jag har missat ordet enskilt. På något vänster har jag följt denna lag ändå, för jag har inga elever enskilt om inte rektorn säger så. Kanske detta är något att använda sig av när man känner att man fastnat i det åtgärdande hörnet? 

Skollag 2011:800, kap 3, 9§: ”Åtgärdsprogrammet beslutas av rektorn. Om beslutet innebär att särskilt stöd ska ges i en annan elevgrupp eller enskilt enligt 11 § eller i form av anpassad studiegång enligt 12 § får rektorn inte överlåta sin beslutanderätt till någon annan.”

Andra åtgärder som listades i bokens författares exempel tydde jag som sådant som alla lärare kan utföra. Hon nämnde faktiskt väldigt sällan specialläraren som ansvarig för en åtgärd. Ändå tycker jag att ansvaret ofta hamnar där. Därmed blev min fundering hur man kan arbeta bort från det och visa sina stressade kollegor att det inte alls är en börda eller någon stor grej med åtgärder. Att bemöta behov är något vi alla kan om vi observerar och lyssnar. 

Nu är författaren verksam på gymnasiet, men hennes formuleringar är väldigt allmänna och efter att ha testat att implementera hennes formuleringar i ett åtgärdsprogram kan jag rekommendera boken. För en speciallärare eller specialpedagog innehåller hennes bok många saker som vi ser som självklara och i det blev jag påmind att det kanske inte är självklart för andra.

Min avslutande tanke hamnar igen då i ansvar och mandat. Vad har specialläraren ansvar för? Vad har specialläraren mandat för? Hur mycket kan vi påverka  i vår arbetsroll? Hur kan vi se till att vi inte blir ensamma ansvariga för det åtgärdande hörnet? 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s