Åtgärdande hörnet och rådgivning

Jag har frågat andra speciallärare vad jag borde skriva om här och fick förslaget ämnesdidaktisk handedning/rådgivning. Mitt lilla huvud ställde genast frågan varför? Och hur kan jag övergå fint från att prata om åtgärder till rådgivning?

Att svara på varför rådgivning är viktigt att diskutera lämnar jag till ett senare inlägg, eller flera, och fokuserar på min andra fråga där jag tror jag faktiskt har svar.

Rådgivning kan vara ett verktyg för specialläraren att slippa hamna i det åtgärdande hörnet. Dokumentation för systemastiskt kvalitetsarbete är bra, men om anpassningarna och åtgärderna stannar på papper kan jag se att vi ändå hamnar i det åtgärdande hörnet. Redan innan dess kan rådgivning vara ett verktyg till att få det levande.

Men hur mycket tid ägnas då åt rådgivning? Eller har det övergått helt till att ligga i specialpedagogens domän? Här måste nog vi som gått utbildningen vara mycket tydliga med vad ”vår” rådgivning är. Det faktum att den just är ämnesdidaktisk handledning och inte handledning fokuserad på elev. Jag ska inte säga att jag vet exakt vilken sorts handledning specialpedagoger får lära sig i sin utbildning, men den utbildning jag har gått fokuserade på den inriktning, dvs matematik, som jag läste. I det tillkom elever och lärmiljö, men det var inte det som var fokus.

Jag går för närvarande en kurs i handledning som Skolverket anordnar i samband med att jag handleder mina kollegor lyftet specialpedagogik för lärande. Denna kurs fokuserar på kollegialt lärande och har gett mig massor med verktyg i mina samtal även med enstaka kollegor. Den största lärdomen jag nog tagit med mig är att varje samtal måste ha ett syfte och att det är syftet blir som bäst när den andre får bestämma det.

Så om vi övergår från det åtgärdande hörnet till en ämnesdidaktisk handledning/ rådgivning där den andre får fundera ut syfte och mål, hur gör vi då? Rent praktiskt? Och hur argumenterar vi för våra chefer att det är där vi gör skillnad?

Jag ska gräva lite mer i detta bland forskning och artiklar. Tills nästa inlägg får ni gärna kommentera och diskutera i kommentarerna.

Bild tagen i London av undertecknad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s