Två kliv bakåt och två steg fram

Det blev inget inlägg igår, för jag hade en urusel dag. Jag blev överöst av negativitet och tråkiga nyheter. Jag var ledsen, arg och frustrerad och då ska man inte skriva på bloggen. Jag var sadmad som han säger i filmen Home (eller var det madsad).

I alla fall har jag letat kring detta med ämnesdidaktisk handledning och rådgivning och jag måste säga att det är tunt i forskningen kring detta. Det mesta handlar om hur det ska gå till med samtalsmodeller och frågor. Om ni är intresserade att jag skriver om detta får ni slänga in en kommentar. Däremot står det inget specifikt i koppling till speciallärarens arbetsroll. Jag har endast hittat ett arbete, en uppsats från speciallärarutbildningen i Göteborg, som tar upp detta om speciallärarens arbetsroll. Jag håller fortfarande på och läser den och ska sedan sammanfatta mina tankar innan de hamnar på bloggen, men en sak tog jag med mig.

En av deras respondenter sade att hon (kvinnonamn i uppsatsen) blivit speciallärare för att agera som advokat för eleverna. Att kämpa för dem. Det är ju just det vi gör, men detta gav mig ett sätt att uttrycka mig till mina kollegor. Att jag vill att de ändrar i sin undervisning beror inte på att jag letar fel hos dem, utan att jag värnar om att våra elever ska ha möjligheten att visa sina kunskaper på bästa sätt. Därtill känna sig trygga och viktiga i skolan.

Ännu en gång har jag funderat kring att byta titel på speciallärare . Förut ville jag att det skulle heta inkluderingslärare (eller inkluderingspedagog för specialpedagog) men nu vet jag faktiskt inte vad titeln skulle kunna vara. Däremot är jag fortfarande lite emot special framför. Speciellt när man översätter det rakt till engelska; special teacher, vilket om det översätts igen blir speciell lärare. Å visst är jag väl speciell (som person, för vi alla är unika), men inte på det sätt att jag är en expert med alla svaren. Om jag hade det skulle denna blogg inte finnas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s