Föreläsningsdag och schema-funderingar

I skrivande stund står jag i en tunnelbanevagn på väg in till föreläsning om flerspråkighet och dyslexi. Något som är väldigt aktuellt där jag arbetar. Jag ser speciellt framemot den norske föreläsaren som ska prata om hur språkutvecklingen för en flerspråkig elev skiljer sig från en flerspråkig elev med dyslexi.

I min väska ligger sista delen av arbetet kring speciallärarens arbetsroll. Resultatet. Jag hoppas jag har ett inlägg att skriva om denna till helgen.

Det här arbetet har fått mig att tänka om kring mitt schema. Borde speciallärare ha ett schema? Min specialpedagogkollega har det inte, utan hon planerar upp sitt schema varteftersom och efter de behov som finns och uppdrag hon får. Samtidigt har jag enskilda elever, som rektorn beslutat att jag ska ha, som behöver klar struktur och kontinuitet. Sedan måste man också få rådgivningen att fungera mot lärarnas schema och det faktum att jag delar min tjänst över två skolor. Det är ett pussel utan dess like och än är jag inte nöjd. Det är som om alla pusselbitar passar lite illa i varandra, även fast de skapar rätt bild. Jag undrar lite hur det ser ut för er andra. Schema? Behovstyrt? Någonstans mittemellan? Hur får ni till er vardag?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s