Speciallärarens arbetsroll

Nu är jag klar med att läsa arbetet och här kommer min sammanfattning med fokus på ämnesdidaktisk rådgivning och handledning.

För det första måste jag nämna att även fast arbetet är fyra år gammalt ligger fortfarande som de beskriver att ”nya” speciallärarna förväntas att göra precis vad de ”gamla” speciallärarna gjorde. Författarna drog slutsatsen att det kompensatoriska perspektivet ligger kvar på skolorna, vilket jag anser är lite skrämmande.

Däremot gjorde deras informanter mycket annat inom att ”förebygga och undanröja hinder och svårigheter i lärmiljön” (SFS 2008:132). Däribland rådgivning genom diskussion kring planering och undervisning. En diskuterade hur man kan bygga upp en undervisning som riktar sig mot läsförståelse. Något som syns genom hela arbetet är att samverkan, dialog och kommunikation är viktigt i arbetet med förebyggande arbete.

Samarbete och samverkan är något jag har funderat på mycket på senaste. För att hamna i det som beskrivs ovan behövs förutsättningar för gott samarbete. Hur kan man hålla i en rådgivning eller handledning om den andre inte vill samarbeta? Eller är väldigt negativt inställd till det hela? Från handledningskursen fick vi läsa en bok om detta med de som är avogt inställda och jag ska ta och titta i den boken igen.

Författarnas slutkläm är ”En risk finns att speciallärarens kompetens inte används på det sätt de är utbildade för”. Jag kommer då att tänka på en bild jag sett med två människor från stenåldern knuffa en skottkärra med fyrkantiga hjul. Bredvid står en annan människa och erbjuder dem runda hjul, men de säger ‘nej tack, vi är alldeles för upptagna’.

Ibland blir jag rädd för att det är där många runt om specialläraren hamnar. De är för upptagna med allt annat att de gör att de inte är mottagliga för handledning eller rådgivning. Allting nytt blir en börda istället för inspiration.

Tagen från denna blogg

Fortsättning följer…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s