Fundering om forskning

Jag får nyhetsbrev från John Steinberg sedan länge tillbaka, då min dåvarande arbetsplats hade råd med en konferensresa till Turkiet och John fick följa med. Då föreläste han om ledarskap och jag har haft möjligheten att se honom föreläsa fler gånger.

För ett par dagar sedan tog han upp forskning i sitt nyhetsbrev och om hur viktigt det är med beprövad forskning och inte vilken forskning som helst.

Jag tänker absolut inte säga emot honom, utan det hela fick mig att fundera vidare. Som speciallärare ingår det i min arbetsroll att, som det står i vår elevhälsoplan att specialläraren ska arbeta förebyggande med

-bistå skolledning med råd och information som har betydelse för elevernas utveckling och lärande.

-tar del av aktuell vetenskaplig utveckling relevant för elevhälsans arbete

Och jag drar där parallellen att kunna ta del av forskning som kommer och kritiskt granska det jag bemöter. Att kunna dra paralleller till hur det kan fungera i vår verksamhet.

Har detta lett till att vi ibland ses som experter? Att när vi har rådgivning vill våra kollegor ha raka svar och tips? Bara ordet rådgivning är ju lite felvisande. Jag fick i alla fall inte lära mig hur man ger råd på utbildningen. Jag fick lära mig hur man håller utvecklande samtal och numera står jag och balanserar på en våg mellan de två där i den ena skålen finns kollegor och ibland chefer och i den andra skålen finns min utbildning, forskning och ibland chefer. Ska man hålla vågen i våg eller låta den tippa över, åt utbildning och handledning?

Här tror jag att vi har en stor utmaning; att få in den utbildning som ”nya” speciallärare får i en verksamhet som kanske inte vet så mycket om den. Låta vågen försvinna helt.

Oj, så metaforisk jag blev, men jag hoppas mina tankar går att förstå.

bilden är från föreläsning från 17/11-17 med svenska dyslexiföreningen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s