I bedömningstider

Så här vid lucia ska betygen sättas och all den rådgivning jag haft på senaste har handlat om betyg. Ibland behöver jag inte ens komma med frågor eller påståenden, utan det räcker att kollegan får ”tänka högt”. Det vill säga prata och ha någon att prata till.

Jag hade några intressanta diskussioner om skillnaden mellan streck (inget underlag) och F i förrgår kring två elever i svårigheter. Jag är lite olycklig över att jag hittade Hejlskovs blogginlägg i efterhand. Han beskriver det fantastisk bra, exempelvis

…finns det en dokumenterat funktionsnedsättning som inte får stå i vägen för elevens möjligheter i livet.

Sedan tar han även upp de där komplexare kunskapskraven som är svåra att bortse från och han bemöter även invändningar jag har fått höra i veckan.

Hans slutkläm är rätt utmärkt, i mina öron, och tänk om jag hade tiden att sätta mig ner med varje betygsättande kollega och gå igenom de kunskapskrav som finns i koppling till de individuella elevernas svårigheter. Med det menar jag självklart INTE att min kollegor är ovetande om sina elevers behov, men tänk vilken kvalité det skulle kunna bli på betygen om två tillsammans skulle diskutera fram betyg, varav en är expert på olika funktionsnedsättningar. Kanske skulle livet bli mer rättvist för våra elever då.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s