Arbetsrollen igen

Jag vet inte om ni läst den senaste utgåvan av tidningen Specialpedagogik, men där fanns den här artikeln. Ännu en gång lades fokus på specialpedagogen och jag förstår varför. Denna arbetsroll är ny i skolans värld och behöver ses över och förstås. Jag däremot känner att vi måste göra samma sak för specialläraren. För även fast specialläraren fortfarande har ett individperspektiv och ett fokus på didaktik är det inte samma arbetsroll som var när namnet speciallärare kom till.

Så hur får vi fokus på vad dessa två arbetsroller bidrar med i skolan och vad som är deras likheter och skillnader? Behövs det en tydlig arbetsbeskrivning för de båda? Behövs det rentav en tydlig arbetsbeskrivning för lärare generellt?

Jag har inte svaren, och men jag är inte emot att det kommer tydliga arbetsbeskrivningar i skolans värld.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s