Bok: Särskilt begåvade elever – lärarens utmaning och möjligheter

Jag har precis läst ut denna bok och tänkte bjuda på en recension.

För er som har elever med särbegåvning är detta en bok som ger er tips på hur ni kan bemöta, kartlägga och tänka kring den elevens skolgång. Eftersom författaren även skrivit stödet som finns på skolverket (fast boken är bättre) nämns ABC.

För er som än, ja jag säger än för förr eller senare händer det, inte har en elev med särbegåvning så kan denna bok öppna ögonen för att få syn på dessa elever.

Denna bok beskriver väldigt mycket mer än vad skolverkets stöd gör hur dessa elever är och hur man kan hjälpa dem. ABC (Accelerering, berikning och coachning) beskrivs närmre och vad man ska tänka på i olika fall.

Det i mina ögon allra bästa med boken är ändå att hon uttryckligen skriver att ”vänta och se”-mentaliteten fungerar mycket dåligt med dessa elever. Att låta en av dessa elever få arbeta klart med en bok långt under deras nivå, men på klassens nivå, innan de får utmaningar ger ingen verkan. Jag vet inte hur det är med andra, men jag har själv hört många gånger att om eleven är så smart kan den arbeta ut exempelvis matteboken för den årskursen där den är placerad innan den går vidare till nästa.

Tidvis kände jag igen mig själv i boken, eftersom jag var en av de begåvade flickorna som satt tyst och gjorde sitt jobb fast det var urbota tråkigt. När jag inte blev utmanad på rätt sätt så gjorde jag ingenting förrän det gick för långt. För långt för mig var när antalet uppgifter i alla ämnen blev färre än vad de var innan. När jag då försökte göra mig hörd fick jag inget gehör. Detta var på 90 talet och då visste man knappt ens att särbegåvade elever fanns. Jag säger aldrig att jag är särbegåvad, eftersom ordet i sig skapar kopplingar hos mig som jag inte gillar. Med detta som bakgrund är det kanske inte så konstigt att jag blev speciallärare.

Sammanfattningsvis är boken läsvärd även om man har läst Skolverkets stöd. Boken ger en mer personlig bild över särbegåvade elever.

(Bild tagen från Gothias hemsida)

3 reaktioner till “Bok: Särskilt begåvade elever – lärarens utmaning och möjligheter

  1. Precis så var det och tyvärr är det så fortfarande i mina ögon och öron. När eleven inte får utmaningar som anpassas så blir det urbota tråkigt och ger ingen bra utveckling eller utbildning. Först i gymnasiet var det en lärare som lyssnade och gav oss lite men dock bara lite mer utmaning i ett ämne. Idag går dottern i skolan och även hon skulle behöva få mer än vad hon får så när ska skolan ändra sig eller i alla fall lära sig att lyssna?

    Gilla

    1. Tyvärr tror jag det är som jag skrivit i ett tidigare inlägg att vissa saker ”sitter kvar i väggarna” från förr och det var inte alltid bättre förr…

      Gilla

    2. Samtidigt måste jag också säga att de lärare ni har gör nog sitt bästa efter de förutsättningar och kunskaper de har. Kanske behöver de få denna bok i present.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s