Ibland säger andra precis vad jag tänker.

När jag var klar med förra boken började jag självklart med en ny, för jag har det antagandet att jag aldrig slutar lära mig nya saker och att jag lär mig bäst när jag får koppla det jag läser till det jag gör dvs teori till praktik.

I väntan på en bok jag måste läsa till kursen i handledning från skolverket har jag öppnat ”Fyrtio minuter, hundratals beslut” av John Steinberg. Jag har fått höra av vissa att de tycker han ‘predikar’ men det tycker inte jag.

Hur som helst står det i denna bok:

Eftersom skolan är en traditionstyngda organisation finns en tendens att, utan att vi ens tänker på det, undervisa på ett sätt som kan vara den direkta motsatsen till våra egna idéer om hur inlärning går till. Det gäller att vara vaksam och sträva efter den undervisning som till stor del stämmer överens med din egen bild av hur lärande går till. Då blir du en mer trovärdig, konsekvens och, törs jag lova, framgångsrik pedagog.

Det är detta jag menar med det kategoriska spöklimmet som sitter i väggarna. (Se tidigare inlägg).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s