Barriärer till förändringsarbete del 1

Jag har alltid varit intresserad av psykologi och vad som får oss människor att bete oss som vi gör, vilket säkert är en av orsakerna till att jag har det yrke jag har.

Den bok som jag håller på och läser till handledarkursen är skriven av två psykologer och är väldigt intressant. Bara deras syn på lärande får en att fundera en sväng extra (definitionen får ni läsa i boken). Om ni har möjlighet att läsa boken, gör det.

De satte också ord på det jag försökte förklara med möjligheter och tid. De beskriver det som att använda tiden på effektivt sätt. Å där är vi alla lika. Tänk efter, hur ofta börjar ni inte tänka på annat när något är ointressant eller tråkigt eller till och med när det är intressant, men koncentrationen tryter.

Detta blir aktuellt i kollegialt lärande när man ägnar en massa timmar åt läsning av artiklar, diskussioner och testa praktiker, men sedan bara lämnar det därhän. Då sker inget lärande och tiden används mycket oeffektivt. Så hur kan man stimulera till lärande? Dit har jag inte kommit i boken ännu.

Vad jag har däremot upptäckt är att jag lärt mig mycket, även enligt deras sätt att se på lärande, om mig själv och medvetande gjort mig om mig och andras obenägenhet att ta emot nya saker, vilket jag ofta irriterat mig på annars. Jag har haft svårt att förstå varför rådgivning ibland har varit ineffektiv och att inget för eleven har ändrats, förrän nu.

Som det kanske märks gillar jag boken, dels för att den har gett mig ny kunskap, något jag alltid eftersöker, men också dels för att den är skriven på ett sätt som fungerar väl för mig.

Fortsättning följer….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s