Barriärer till förändringsarbete del 2

Jag fortsätter med lärdomar från boken.

En av dessa barriärer till att skapa förändringar är enligt författarna att vi människor har en benägenhet att bara validera sådant vi redan vet. Sådant som är nytt skyr vi. Ett exempel de skriver om är understrykningar i en artikel. Titta på den artikel ni senast läste. Vad är det ni strykt under? Sådant ni redan känner till eller sådant ni inte förstår?

Om vi bara tar till oss sådant vi redan vet, hur ska vi då lära oss något nytt? Detta blir ett dilemma inom kollegialt lärande, för oftast är ju tanken med denna att den ska leda till någon sorts förändring. Utan lärande är det svårt att få till förändring.

En annan barriär är att vi tror att det vi läser om inte handlar om oss, som barriären jag pratat om ovan. ”Vaddå, jag läser bara om nya saker, det gäller inte mig” kanske någon av er tänker, men titta i senaste artikel du läste. Testa. Det gäller också dig. Det gäller mig också.

Jag ser verkligen framemot nästa kapitel där dessa barriärer ska brytas. Innan dess kommer fortsättningen på dessa följas…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s