Funderingar i värmen

Nu har hela maj gått förbi utan ett inlägg och jag ber om ursäkt för det, men denna maj med dess ovanliga värme och full med bedömningar och rådgivning utöver allt det vanliga har sugit musten ur mig. Höga pollenhalter har inte heller hjälpt. Helst hade jag velat spenderat maj i en bubbla med AC och solstol.

Sedan har det varit mycket med allt inför valet i höst. Jag har lyssnat och glatts eller förfärats om vartannat.

Senast jag förfärades över var L’s förslag om specialklasser. Vad är det med många och viljan att gå tillbaka i hur det var förr? Det pratas om hur USA gör samma sak som gjordes på 1930-talet och nu vill L till 1960-talet. Problemet är; vi har utvecklats sedan dess och förutsättningarna och möjligheterna är annorlunda nu än då.

Att inspireras av det gamla för att hitta något nytt ser jag inget problem med, men att göra om samma sak igen och förvänta sig ett annat resultat, var det inte Einstein som sade att det var definitionen av idioti? Däremot kallar jag aldrig någon idiot, men deras handlingar kan vara idiotiska.

Dessa tankar kommer från denna artikel. I den hoppades det lite snabbt över det här med mindre klasser. Jag förstår att det inte finns lärare till det; vi har ju lärarbrist. Däremot började jag fundera kring: vad är den ideala klasstorleken? Vi har en klass med 12 elever. Det är för lite. Eleverna blir sedda, men det skapar en väldigt rigid gruppdynamik som är svår att bryta och eleverna har blivit vana vid att få uppmärksamhet på en gång. Att vänta är svårt. Vår antalsgräns är 25-26 elever/klass och i de klasser vi har som är fulla är det inte heller idealt. Lärarna hinner inte prata med alla elever. Vissa glöms bort. Det är ingen illvilja i det, bara en stressad lärare som inte hinner. Vi har en klass som har 20 elever och där tror jag att det ideella talet finns. Det är bara en observation från min sida utan några som helst grunder i forskning, men jag tror att där ligger vågskålen rätt mellan gruppdynamik och att hinna se alla.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s