Avslutningstider!

Imorgon springer mina klasser ut och det har fått mig att börja fundera på det här med avslut.

Jag avslutade mina intensivträningar med elever redan förra veckan. Några har nått det mål vi hade och får ett bra avslut medan andra inte gör det och är självklart inte lika nöjda. Så hur får man egentligen till ett bra avslut? Hur gör ni andra därute i skolvärlden?

I IPC och IMYC finns planerade ”exit-tickets” där eleverna får möjlighet att visa vad de kan. Den mest uppskattade är den där eleverna får spela rollspel kring FN. De för agera delegater och debattera för sin sak. Där kan vi prata avslut.

Därtill är sommaravslutningen rätt för sitt namn. Avslut är vad det är. Väggarna är kala. Skåpen/lådorna/bänkarna gapar tomma på böcker och pennor. Ytor är renskrubbade och hallen saknar de extra par stövlar som alltid står där. Det är lite melankoliskt. Imorgon kommer de flesta vara glada, förutom niorna som gråterför de inte kan hålla in alla de känslor som bubblar i deras 15-åriga kroppar. Saknad, längtan, hopp och förhoppningsvis mycket kärlek. För kärlek från lärarna kommer de att få. Samtidigt står de där i ovissheten om att framtiden är okänd.

Däremot är de inte ensamma. Jag tänker på alla de barn som älskar skolans strukturerade sätt och är nu nervösa och osäkra för de vet att livet kommer vara ostrukturerat hela dagarna. Eller de som alltid är på förskolan/fritids alla dagar de har öppet. Eller de som inte vet om det finns mat hemma. Eller de som de stod om i morse i nyheterna; de som inte ens har ett hem. Jag skänker alltid dem en eller flera tankar under sommaren. Speciellt de barn jag vet som har det kämpigt hemma på något vis. För dem som har ett kämpigt sommarlov.

Så varför har vi ett sådant långt sommarlov? Förr vet jag att det hade med skördar att göra på bondgården, men behövs det nu? Skulle elever och lärare orka utan det?

Hur som helst kommer ni i alla fall hitta ett leende på mina läppar imorgon. Det blir nog några tårar också, men även de av glädje.

Under sommaren lär väl inläggen bli ännu mer sporadiska, men lovar några bokrecensioner om pedagogiska böcker. För att sluta tänka om pedagogik har jag svårt att sluta med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s