Skrevs 11 april, men laddades inte upp

Att arbeta mot barriärer

Nu har jag inte skrivit på väldigt länge och det ber jag om ursäkt för. Löftet till mig själv om att skriva en gång i veckan har jag inte lyckats hålla.

Däremot minns jag vad jag har lovat och här kommer de metoder författarna till boken kollegialt lärande och professions utveckling menar är bra för att motverka de barriärer jag tidigare har nämnt.

1. Analysera mera. Vi har en benägenhet som människor direkt vilja hoppa till lösningen istället för att analysera problemet i detalj. Om vi som handledare ser till att stanna kvar vid själva problemet och hitta roten till det kommer lösningen vara mer effektiv.

2. Erkänn att det finns vissa saker du kan kontrollera och vissa saker du inte kan kontrollera.

3. För fram fördomar i ljuset. Eftersom vi har benägenhet att inte vilja ta till oss sådant som är nytt behöver vi först ta fram vilka förutfattade meningar vi har i ämnet. När dessa är klarlagda kan man jämföra dem med den nya kunskapen och se om den utmanar eller stödjer det vi redan kan.

4. Inte Brainstorma. Vi har en tendens att med denna metod följa det som föreslås först. Istället finns det andra metoder att använda. Exempelvis ” hålla med och inte hålla med”.

5. Nyfikenhet. Om ett praktikproblem är något som deltagarna är nyfikna på kommer motivation uppstå och ansträngningar kommer att ske.

Självklart rekommenderar författarna också sin undersökningscykel för att kunna avbryta de barriärer människor har.

Denna bok har lärt mig väldigt mycket, om mig själv som person och om handledning. Det var en fantastisk läsning och jag rekommenderar boken till alla som arbetar med kollegial handledning. Dessutom tycker jag att rektorer behöver läsa denna för att skapa det bästa förutsättningar för sina arbetstagare när det gäller kollegialt lärande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s