Bedömningsstöd

Jag har väntat med spänning för att se det nya bedömningsstödet för förskoleklassen från skolverket för att se om de lyckats få det mer enkelt att använda än det för åk 1-3.

Innan jag fortsätter på det spåret vill jag tydliggöra att jag inte är emot bedömningsstödet. Jag är glad över att skolverket vill ge lärarna ett verktyg för det syfte som de anger. Samtidigt hoppas jag att det inte innebär att de inte litar på lärarnas kunskaper. Det jag inte gillar med med bedömningsstödet är att det tar tid att genomföra, speciellt den muntliga delen, och att det inte finns någon slags uppföljning att göra för att se om extra anpassningar/andra interventioner har hjälpt eleven. Nog märker man det som lärare, men att ha det dokumenterat är än bättre i mina ögon. En av mina kollegor har gjort en egen uppföljning för hon tyckte det var viktigt. Hennes åsikter går att läsa i en av lärartidningarna.

Skolverket behöver ändra dessa, men hur har jag inte svar på.

Låt mig gå tillbaka till det för förskoleklass. Jag har bara skummat igenom det än, men det ser lovande ut. Aktiviteterna verkar vara sådana som är vanligt förekommande i förskoleklass. De går att genomföra i grupp vilket är ett plus, men då krävs nog någon form av inspelning för att kunna hinna analysera varje elev i gruppen.

Nu är inte dessa obligatoriska (än?) men jag hoppas ändå någon testar dem och skriver ner sina åsikter. Nu väntar jag med spänning på det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s