Matematik med dynamiskt mindset

Så heter den nya boken, eller tja hyfsat nya, av Jo Boaler.

Hittills har jag läst lite mer än ett kapitel och jag har redan blivit förvånad och glad över det jag läst.

Här är några citat som jag vill dela med mig av.

” Om hjärnan kan förändras på tre veckor, tänk då vad som kan hända under ett år på matematiklektionerna, om eleverna få tillgång till rätt hjälpmedel och positivt gensvar när det gäller deras potential och möjligheter. ”

”Vad jag vill säga är att vilka skillnader i hjärnkapacitet barn än föds med så är det inte tillnärmelsevis lika viktigt som de erfarenheter de har under hela livet och som leder till att deras hjärnor utvecklas. ”

” Elevernas självförtroende är den absolut bästa förutsättningen för lärande. ”

” Elever med ett statiskt mindset her lättare upp, medan elever med ett dynamiskt mindset arbetar vidare även när det börjar bli svårt, och de ger inte upp. ”

” Den här skadliga uppfattningen – att eleverna tror att de antingen är begåvade eller att de inte är det -förekommer på alla kunskapsnivåer och några av de elever som har tagit mest skada är högpresterande flickor. Det visar sig att det t.o.m. är skadligt att tro att man är begåvad -typiskt för ett statiskt mindset -eftersom eleverna då är mindre benägna att försöka sig på mer utmanande uppgifter eller ämnen, för att det är rädda att göra bort sig och inte längre uppfattas som begåvade.”

” Ett flertal undervisar i matematik med utgångspunkt från sin egen rädsla för ämnet ”

”… varje gång en elev gör ett misstag i matematik bildas en ny synaps hjärnan. ”

”… vi behöver inte ens vara medvetna om att vi har gjort ett misstag för att det ska uppstå elektriska signaler i hjärnan. ”

Som ni märker är den första delen fokuserad mot hjärnan och vad som händer i den. Speciellt de två sista citaten väckte tankar hos mig. Hur kan vi göra för att få elever att förstå att misstag är något bra? I alla fall i matematik. Speciellt de äldre eleverna som redan har ett statiskt mindset för att uppmärksammandet av det dynamiska inte nått oss förrän något år sedan. Den tanken ska jag fundera mer på. Även högt med andra lärare.

Fortsättning följer… 😉

2 reaktioner till “Matematik med dynamiskt mindset

    1. Tack. Av Dweck har jag redan läst Mindset- The new psychology of success, eftersom det är en del av mitt arbete att läsa in mig på ny forskning. Jag läser denna som fortsättning med förhoppning att sprida till mina kollegor i matematik, speciellt på högstadiet där många elever avskyr ämnet just pga det mindset som varit under hela deras skolgång.

      Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s