Jo Boaler och tidsbestämda prov

Jag har tagit mig ytterligare en bit i matematik med dynamiskt mindset samtidigt som jag läser on Språkutvecklande arbetssätt för jag ska handleda kollegorna i detta.

Jo Boaler skriver en del om begrepp, men då inte kring språket, utan förståelsen av begrepp, vilket hänger i hop i mina tankar, men det är bara en parentes.

Boaler menar att minnas en massa begrepp istället för att förstå dem leder till en skadlig inställning. Därtill ska de inte läras isolerat utan på olika sätt och i olika sammanhang. Att rabbla tabeller är rent förödande (hennes ord).

Dessutom om man arbetar isolerat i undervisningen tas mycket av elevernas arbetsminne upp. En forskning Boaler hänvisar till har funnit att matematiska begrepp lagras just i arbetsminnet som blockeras när eleverna utsätt för stress. Då kan de inte komma åt den informationen.

Och det är här vi kommer till prov. Om vi tar ovanstående forskning för sant är det inte konstigt att många elever känner ångest kring prov, även nationella prov, och antingen låtsas vara sjuk och stannar hemma under dessa prov eller svarar på ett par uppgifter och sedan ger upp. Det är heller inte då konstigt att jag har en grupp elever som inte alls litar på sin matematiska förmåga. Även när de har rätt på första försöket. Speciellt multiplikation.

Sedan har vi skolverket som vill att vi ska lägga större vikt vid de nationella proven. Snacka om att dra mattan under fötterna på dessa elever. Jag hoppas att årets nationella prov inte förstör för dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s