Inkluderingsprincipen samt billig och dyr pedagogik

Idag har jag på min förtroendetid tagit mig an två artiklar.

Den första heter ”Om ”kuddflickor” och inkluderingsprincipen” av Gunnlaugur Magnússon och den andra heter ”Dyr och billig pedagogik” av Joakim Landahl. Båda finns att hitta på Skola och samhälle.

Den första artikeln satte ord på min frustration kring den debatt om inkludering som alltid varit, kring hur dåligt det är och är verkligen eleverna inkluderade. Inkludering i sig är en princip, underbyggd av forskning, som är fantastisk när det på ledningsnivå funderar på hur man kan möjliggöra det i praktiken utan att lägga in ekonomi i bilden. Om man tar med all kompetens och alla resurser som säg exempelvis finns i en särskild undervisningsgrupp, skulle inkludering vara svårt då?

Å där kopplar jag lite till artikel nummer två som sammanfattar att det egentligen inte finns någon dur eller billig pedagogik, allt handla om hur förberedd en lektion/ett projekt/en uppgift m.m är. Om man slutar titta på ekonomin kring pedagogiken (kostnad av lärartimmar, inkludering = besparing) och istället faktiskt tittar på pedagogiken samt våra elevers behov vart skulle debatten hamna då?

En annan tanke som uppstått under skrivandets gång; vem har sagt att katederundervisning och grupparbete är varandras motsatser? För mig är de två olika sidor av samma mynt; myntet lärande. Att vi lär oss på olika sätt är väl ändå fastlagt? I och med det behövs många arbetssätt. Katedern och grupp är bara två av många.

Sammanfattande så är det två intressanta artiklar. Den första ger en kött på benen kring vad inkludering faktiskt är i teorin och den andra ger en lite historisk blick kring lärares arbetsuppgifter och att kostnader är egentligen orelevanta, oberoende av metod.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s