Virus och bedömningstankar

Hoppas ni haft en glad Halloween och trevlig allhelgona. Självklart fick jag magsjukevirus så snart läslovsledigheten började. Eftersom min mage var känslig från början så väntar en tid med magvänlig-mat. Dessa virus är hemska. De påverkar verkligen hela kroppen och allt slås ut. Det är verkligen det hemskaste jag utstått.

Däremot har jag läst en del under läslovet. Tills hjärnan orkade med akademiskt språk blev det mycket skönlitteratur. Sedan har jag läst om språkutvecklande arbetssätt i en ganska gammal bok och blir lite förvånad hur detta kan vara nytt för vissa när forskningen funnits så länge. Men som jag konstaterat förut verkar det vara svårt att ta in forskning i skolan och förändringar görs inte speciellt fort. Det är en rejäl uppförsbacke att gå i. Däremot lyssnade jag på Désirée von Ahlefeld Nisser i förra veckan och hon menar att kommunikationsteorier kan vara en brygga att ta till för att koppla teori och praktik. Därför är handledning viktigt. Jag vet inte om jag orkar läsa hennes avhandling, men lär vara intressant för den som vill veta mer.

Sedan har jag försökt läsa Skolverkets nya om Bedömning som ska ersätta råden om planering m.m. Den förvirrar mig och Johan Alm satte ord på min förvirring så läs detta inlägg. Jag tror jag måste läsa den igen för att förstå ordentligt. När jag kan äta ordentligt och har god energi. Och i pappersform. På något vänster har jag lättare att ta till mig när jag håller i en fysisk bok.

Så jag återkommer med mer funderingar. Både när det gäller Désirées föreläsning och skolverkets råd.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s