Vad en speciallärare faktiskt gör…

.. ja vad är det?

Jag har sett att gleerups gett ut en ny bok ”Att vara speciallärare” och en dag i framtiden ska jag läsa den, men jag hoppas den är bättre än det smakprov som finns ute. Jag hoppas att den tydliggör vad uppdraget innebär på ett sådant sätt att jag kan ge den till en människa som inte har ett pedagogiskt ben i kroppen (om en sådan finns) och hen förstår.

Det är vad jag hoppas.

Verkligheten för mig just nu är en helt annan. Till och med en av mina närmsta pratade om ”…elever som går till dig.” Tvärtom. Jag kommer till dem. Och så ofta jag kan ger jag stöd i klassrummet. Till och med när det finns åtgärdsprogram. Konstigt? Inte för mig. Det handlar om att vara förbered, lyssna på eleven och se vad stödet ska bestå av. Speciellt i matematik. Det finns många lager i matematik och alla kan arbeta med multiplikation. Helena Wallberg pratade om på en studiedag i höstas om att differentiera. Det är just vad jag gör.

Men nu är det mitten av december istället och som varje år grämer jag mig över att den bedömningskunskap jag har, och läst i utbildningen går till spillo. Så blir det när man delar sin tjänst på två.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s