Så har vårterminen startat!

Jag har haft en lång, intensiv, givande, konstruktiv och inspirerande dag, denna första arbetsdag på året.

Dagen började bra med lite tid för mig själv eftersom min kuratorskollega fick vabba och specialpedagogen var på annan skola.

Effektiv som jag är fick jag ganska mycket gjort. Både uppdraget som rektorn gav mig samt saker jag hade önskat jag hunnit på lovet. Jag återkommer lite till mina tankar om effektivitet.

Därefter hade jag ett videomöte med kollegor på en annan skola, vilket också var effektivt.

Sedan var det workshop med Futurebyme. Det var ett slags teambuilding, men bara med diskussion. Det var väldigt intressant att göra och få höra kollegornas synvinkel på hur samarbete kan förbättras. Vad det blir av det hela får vi väl se; det är upp till rektorn. Jag vill däremot varmt rekommendera detta arbetssätt för att öppna ögonen, vilket jag hoppas har skett hos oss, på kollegor och i arbetslag där energin är låg eller är negativ stämning.

Ok, tillbaka till effektivitet. Jag är en snabb, men noggrann människa. För mig är det att vara effektiv. Det ska vara ordentligt gjort och gjort så snart som möjligt. Däremot behöver jag deadlines för jag kan också vara duktig på att skjuta saker framför mig.

Skolvärlden är ju tyvärr inte alltid effektiv. Inte som jag vill att den ska vara i alla fall. Eller det beror väl på vad man menar med ordet ”skyndsamt” (se ex skollagen 2010:800). Jag behöver öva på mitt tålamod där. Vad för er är skyndsamt? Vad är effektivitet i era ögon? Vad är bäst för våra elever?

Funderingar kring detta och förväntningar flyger runt i mitt huvud efter denna dag. Svar? Nja, inte direkt.

Imorgon kommer eleverna!

Gott nytt på er!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s