Betyg och särskilt stöd

Igår kväll grottade jag ner mig lite i särskilt stöd i koppling till betyg. Jag tog in tips från forum från facebook och lusläste skollag, allmänna råd och skolverket sida där de sammanfattas. Ordet betyg står inte rakt på raden i dessa, utan det skrivs om mål.

På något sätt komplicerar det ordvalet till det hela, men sammanfattningsvis konstaterade jag det såhär.

När det finns en risk för eller en oro kring att en elev inte kommer nå målen, dvs minst E när det kommer till betyg, kan läraren snabbt sätta in extra anpassningar. Med hjälp av speciallärare, specialpedagog eller kurator om hen känner att det behövs.

Om risken kvarstår efter att anpassningarna har pågått ett tag ska läraren anmäla detta till rektor som ska skyndsamt se till att en utredning sker, även fortfarande kallad PUK av vissa, USS vill jag kalla den. Det framgår heller inte vem som ska ansvara för denna utredning och samla in information. Jag skulle gärna se att specialpedagog/lärare ska, men i min arbetssituation går det inte ihop. Kanske därför de är lite otydliga med detta.

Vad jag tycker är lite otydligt är vem egentligen som beslutar ifall eleven är i behov av särskilt stöd, dvs ett åtgärdsprogram ska skrivas. Rektorn får inte delegera när det gäller ett par saker, men vem är egentligen bäst lämpad för att göra det avgörandet? Jag som speciallärare? Ibland, men absolut inte i alla lägen.

Därtill säger lagen emot sig själv lite grann. Först står det klart och tydligt att rektor beslutar om åtgärdsprogram och längre ner skrivs det om delegering. Hur ska de ha det?

Till sommaren hoppas jag skolverket ger ut en reviderad allmänna råd som svarar på mina frågor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s